Publikasjoner


utgaver

    ︎
    ︎
    ︎
    ︎
    ︎
    ︎ Konferanse



Bergen Assembly


Instagram / Facebook / Twitter

Personvern
Mark


NO / EN

Side Magazine



︎︎︎ Kjøp eller abonner

Side Magazine er tenkt som et sted for utforskning i forkant av den fjerde utgaven av Bergen Assembly, som har Saâdane Afif som convener. Side Magazine er dedikert til de syv rollene i skuespillet Heptaederet, skrevet av den franske poeten, essayisten og akademikeren Thomas Clerc i 2016. Rollene, i den rekkefølgen de opptrer, er Professoren, Lurendreieren, Mopedisten, Sannsigeren, En Akrobater, Kullmannen og Turisten.

Ansvarlig redaktør for Side Magazine er Yasmine d’O., kurator for den kommende utgaven av Bergen Assembly.

Yasmine d’O. om rollene, “Jeg gjør meg nå kjent med de syv rollene i The Heptahedron, jeg utforsker dem og blir kjent med dem gjennom deres underlige navn. De vil så bli ledetrådene som gir retning til de syv utstillingene den fjerde utgaven av Bergen Assembly skal bestå av. For å ikke sette ut alene på denne stimulerende reisen, inkluderer jeg andre stemmer i min utforskning. Jeg ser på Side Magazine som et verktøy for en poetisk forutanelse av det som skal komme, hvis du forstår hva jeg mener. Det er hverken et kunstmagasin eller et akademisk tidsskrift. Det er derimot ment å kroppsliggjøre de syv sidene av The Heptahedron, og gi fysisk form til spørsmålene de stiller.”

Side Magazine vil utkomme i syv utgaver under oppkjøringen til Bergen Assembly 2022, som åpner 8. september. De syv utgavene vil sammen med en åttende spesialutgave fungere som utstillingskatalog.


Professoren




Den første utgaven av Side Magazine er viet rollefiguren Professoren. Utgaven inneholder syv artikler, som på hver sin måte utforsker Professorens identitet, posisjon og rolle. Bidragsyterne til denne utgaven er blant andre Uli Aigner og Valérie Chartrain, Jörg Heiser, Christian Nyampeta, Lili Reynaud-Dewar og Yasmine d'O., Tatiana Rybaltchenko, Marjorie Senechal, og Vivian Slee.

Redaksjonskomiteen for den første utgaven er Saâdane Afif, Anna Bühler, Alix Chambaud, Louisa Elderton, Ingrid Haug Erstad, Jonas von Lenthe, John McKiernan, Yasmine d’O., Tatiana Rybaltchenko og Pit Stenkhoff.

︎︎︎ Kjøp eller abonner


MOPEDISTEN  




Så, kjære mopedist, hva har du på lur under hjelmen?

Lars Ole Kristiansen inviterer leserne med på en reise bakpå mopeden sin, der han følger Nanni Morettis Vespa gjennom det første kapittelet av filmen Caro Diario (1993). Patrick Jagoda sammenligner rollefiguren Mopedisten med en dataspiller som spiller i såkalte åpne verdener og utforsker digitale landskap. Michèle Bernstein gir oss et glimt av livene til romanfigurene Gilles og Carole via deres sene nattevandringer rundt i Paris i 1960-årene, i et opptrykk av kapittel to av autofiksjonen All the King’s Horses (1960). Pierre-Henry Frangne tar den evige forflytningen til Mopedisten i en mer abstrakt retning når han følger de snirklete linjene til barokkens arabesker inn i den symbolistiske poesiens intrikate vendinger. Med utgangspunkt i Centre Pompidou-utstillingen Les Immatériaux (de immaterielle) fra 1985, kuratert av Jean-François Lyotard, diskuterer Yasmine d’O. med Marcella Lista, sjefskurator ved Centre Pompidou og den franske kuratoren og skribenten Lou Ferrand, om publikums rolle i utstillingen. Kristian Vistrup Madsen analyserer serien av malerier Two Men Contemplating the Moon (1819–1930) av Caspar David Friedrich, som aldri hadde blitt til hvis ikke kunstneren hadde satt sine bein utenfor atelieret. Til slutt i denne andre utgaven forteller Haci Akman om mytene rundt fjellene han ser på som sitt hjem – Bergens syv fjell – og om den sterke tilhørigheten folk i byen føler til fjellene.

Redaksjonskomiteen for Mopedisten består av Saâdane Afif, Anna Bühler, Alix Chambaud, Louisa Elderton, Jonas von Lenthe, Yasmine d’O., Tatiana Rybaltchenko og Pit Stenkhoff.

Bergen Assembly takker Bergen kommune og Norsk kulturråd for støtte til prosjektet. Side Magazine, Mopedisten er også støttet av Fundació Antoni Tàpies.

︎︎︎ Kjøp eller abonner


lurendreieren




Fra de franske ordene bon (god) og menteur (løgner), får vi den gode løgner, den som forteller forførende historier. Talen er ofte overdrevet, og sikter mot å behage, overbevise og forføre - ofte ved bruk av illusjonistiske triks. Gjennom syv tekster utforsker syv ulike bidragsytere denne snakkesalige figuren.

Aurélien Gamboni analyserer Hieronymus Bosch' maleri "Tryllekunstner" (1502),Polly Wiesner diskuterer historiefortelling om kvelden blant ju/'hoansi-folket (sanfolk), et gjentrykk av Marion Baruch sin "NAME DIFFUSION" sammenligner vareproduksjon med kulturell produksjon, Helmut Draxler ser på forholdet mellom kunst og kunstvisning, Deborah Bowmann leker med nyliberalismens former, Jean Breschand tegner en ramme rundt Pier Paolo Pasolinis mesterverk, og til slutt undersøker Jacqueline Barus-Michel troen og vårt begjær etter mening.

Redaksjonskomiteen for The Bonimenteur består av Saâdane Afif, Anna Bühler, Alix Chambaud, Louisa Elderton, Jonas von Lenthe, Yasmine d’O., Tatiana Rybaltchenko, Pit Stenkhoffog Kirsten Wandschneider.

Bergen Assembly takker Bergen kommune, Norsk kulturråd, Mehdi Chouakri og det franske kulturdepartementet for støtte til prosjektet.

︎︎︎ Kjøp eller abonner


sannsigeren




Kjære Sannsiger, hva forteller kortene deg i dag? Kan du kaste lys over mørket som overskygger våre mulige fremtider?

Professor Alain Schnapp sin dyptgripende kunnskap blir påkalt for å gi oss en ny profeti fra de hjemsøkte ruiner. For denne utgaven har vi også transkribert budskapet overlevert av orakelet Franco “Bifo” Berardi ved Apollontempelet i Delfi til studentene ved Dirty Art Department (Amsterdam). Hell og fremgang flyter ofte fra den utenforstående;Aage Borchgrevink gjenforteller hvordan den irakiske immigranten og geologen Farouk al Kasim bidro til etableringen av den norske modellen for oljeindustrien. Gjengivelsen av utvalgte sider fra Vera Dengler sine dagbøker viser muligheten for at stemmene fra hennes yngre selv kastet forbannelse over hennes fremtid som kunstner. Kan det tenkes at bokhandleren er en slags sannsiger? Dette spørsmålet rettes til siddhartha lokanandi og Theresa Clasen. Til slutt, akkompagnert av samiske runebommer, forteller Fredrik Post historier om dette påkallelsens instrument.

Redaksjonskomiteen for The Fortune Teller består av Saâdane Afif, Anna Bühler, Alix Chambaud, Louisa Elderton, Eirini Fountedaki, Ingrid Haug Erstad, Jonas von Lenthe, Yasmine d’O., Pit Stenkhoff, og Kirsten Wandschneider.

Bergen Assembly takker Bergen kommune og Norsk kulturråd for støtte til prosjektet.

︎︎︎ Kjøp eller abonner


TURISTEN




Kjære Turist – hva har du med deg hjem fra dine spennende reiser? Hvilke minner svirrer rundt under solhatten din?

Abdelmajid Arrif tar oss med til et «Territory of Misunderstandings» – den berømte Jemaa el-Fna-plassen i Marrakech; i «Confessions» fra slutten av 300-tallet analyserer St. Augustin styringsmekanismene i egne erindringer; Daniel Buren skrev i 1988 om sin serie «Photo-Souvenirs» – i teksten minner Buren oss på forskjellen mellom et fotografi av et kunstverk og kunstverket selv; Maggie Popkin reflekterer over fenomenet suvenirer; Xavier de Maistres skildring av å reise rundt i rommet hvor han satt i husarrest i Torino i 1794, er sammenstilt med fotografier av kunstneren Dominique Gonzales-Foerster; Moses März refererer til Edouard Glissant sin Poétique de la relation for å utforske temaene grenser, migrasjon og det politiske fellesskapet i samtidens Tyskland. Til slutt reflekterer Ida Lødemel Tvedt over forholdet til hjembyen sin gjennom Ragnar Kjartanssons monumentale skulptur som ingen tilreisende flypassasjer kan gå glipp av å se, og spør: BERGEN?

Redaksjonskomiteen for The Tourist består av Saâdane Afif, Anna Bühler, Alix Chambaud, Louisa Elderton, Eirini Fountedaki, Ingrid Haug Erstad, Jonas von Lenthe, Yasmine d’O., Pit Stenkhoff, og Kirsten Wandschneider.

Bergen Assembly takker Bergen Kommune og Norsk kulturråd for støtte til prosjektet. Vi takker også Ministère de la Culture, Institut Français, Perspektive og PSSBL.

︎︎︎ Kjøp eller abonner


Kullmannen




Kullmann, Kullmann! Hvilke historier har du gjemt under byrden du bærer, der hvor kroppen din bøyes som et skjørt gresstrå av morgenduggen?

Charles-François Mathis diskuterer de to historiske formene til kullet – dets fysiske form, og symbolske kapital – og hvordan kullets rike steg og falt. I mellomtiden setter Jean-Luc Nivaggioni opplevelsene til de walisiske gruvearbeiderne i 1984 – da de streiket for sin rett til å leve – opp mot LHBT-gruppene som dro for å støtte dem i streiken. Som en fortsettelse på vår serie av analyser av utvalgte maleri, graver Isolde Pludermacher seg ned i Gustav Courbet sitt verk Begravelse i Ornans (1849). I viktoriatidens ånd, da kull var O´ så hellig, trykkes Richard H. Horne sin serie, The True Story of A Coal Fire, slik som den originalt ble publisert i Household Words, hvor ingen ringere enn Charles Dickens var redaktør. Denis Herlin synger til de vakre toner av Claude Debussy sin siste komposisjon, Les soirs illuminés par l’ardeur du charbon (“Evenings Lit by the Burning Coals,” 1917). Stykket var komponert for Debussy sin kullhandler, Monsieur Croquin. Professor Irena Bukowska-Florenska utforsker tradisjonene knyttet til kull som materiale for skulpturer laget av polske gruvearbeidere. Til slutt skriver Gabbi Cattani en nekrolog til alle de døde organismene som har gitt sitt liv til skapelsen av kull.

Redaksjonskomiteen for The Coalman består av Saâdane Afif, Anna Bühler, Alix Chambaud, Louisa Elderton, Eirini Fountedaki, Jonas von Lenthe, Yasmine d’O., Pit Stenkhoff, og Kirsten Wandschneider.

Bergen Assembly takker Bergen Kommune og Norsk Kulturråd for støtte til prosjektet. Vi takker også Ministère de la Culture, Institut Français, og Perspektive.

︎︎︎ Kjøp eller abonner


EN AKROBATER




Kjære Akrobater, hva slags utrolige figurer skal du rekke opp idag foran våre trangsynte blikk?

Syv bidragsytere kaster lys over denne rollefiguren: Jörg Heiser tar oss med på en stadig snirklende reise gjennom den overbærende kraften til tyngdekraften. Anton Escher ser på hvordan en gruppe Marokkanske akrobater har blitt invitert verden rundt for å vise fram deres evner, og har dermed også har tatt del i den nye tradisjonen for høykvalifisert migrasjon. Anri Sala og Tacita Dean kontekstualiserer Sala sitt arbeid, A Spurious Emission (2007). Gerald Bär forteller oss hvordan Fernando Pessoa brukte spesifikke litterære strategier for å dyrke frem en følelse av fremmedgjøring i ham selv. Eran Schaerf gir liv til sine mange indre stemmer, som også holder til i manuset hans til performancen, Blinded in Remembering the Present? Ask Franz. Til slutt, tar kuratoren Marcella Lista oss med på en reise gjennom La Ribot sin konseptuelle serie, Distinguished Pieces med utvalgte sider fra den denne legendariske koreografens notatbøker, her publisert som faksimiler.

Redaksjonskomiteen for an Acrobats består av
Saâdane Afif, Anna Bühler, Alix Chambaud, Louisa Elderton, Eirini Fountedaki, Jonas von Lenthe, Yasmine d’O., Pit Stenkhoff, Kirsten Wandschneider, og Asya Yaghmurian.

Bergen Assembly takker Bergen Kommune og Norsk Kulturråd for støtte til prosjektet. I tillegg takker vi Ministère de la Culture, Institut Français Deutschland, PERSPEKTIVE og CRAVAN for støtten til Side Magazine an Acrobats.

︎︎︎ Kjøp eller abonner
︎︎︎ Kjøp eller abonner
Ansvarlig redaktør: Yasmine d’O.
Konsept: Saâdane Afif
Sjefredaktør: Louisa Elderton
Medvirkende redaktør: Jonas von Lenthe
Redaksjonskoordinator: Alix Chambaud
Researchassistent: Eirini Fountedaki
Korrektur: Hannah Satz
Oversettelser: Nina Kettiger
Grafisk design: Neue Gestaltung


Side Magazine utgis av Wirklichkeit Books